29 Ekim 2011 Cumartesi

Otomobil logolarının anlamı ne?



Otomobilinizin mutlaka bir öykü barındıran logoların nasıl yaratıldığını hiç merak ettiniz mi? İşte Mercedes´ten Renault´ya Jaguar´dan Mitsubishi´ye logoların hikâyesi...


Acura
Acura, Japon otomobil üreticisi Honda’nın 1986 yılından bu yana sadece Amerika , Kanada ve Hong Kong için üretilen lüks otomobiller için kullandığı bir markadır.


Alfa Romeo
Amblemin sağ tarafı Viskonti yılanı (ejderhası) tarafindan yenilen düşmanı göstermektedir. (Burada düşman; yenilmiş bir Müslüman "Saracen" (İngilizce de daha cok Arap/Müslüman'ları tasvir etmekte kullanılır)). Amblemin sol tarafındaki kırmızı haç ise, Haçlı seferine çıkanlara, baspsikopos tarafından ilahi yardımın Hristiyan ordusuyla beraber olması için verilmiş flamanın bir figürüdür.


Anadol
Anadol, Türkiye'de seri olarak üretilen ilk otomobil markalarındandır. 19 Aralık 1966'da piyasaya çıkmış ve kendisini ilk Türk otomobili olarak ilân etmiştir. Ancak ilk Türk otomobili olma durumu biraz açıklamaya muhtaçtır. Zira Anadol'dan evvel "Nobel" diye bir küçük otomobil daha piyasaya çıktı ve bir süre sonra bunun imalâtı durdu.  Anadol adı, açılan isim yarışması sonucunda finale kalan; Anadolu, Anadol ve Koç arasından seçilmiştir. Logo olarak anadolunun simgesi olan geyik kullanılmıştır.


Aston Martin
Çay saati ve James Bond gibi, bir şekilde "çok ingiliz" geliyor insanın kulağına. Lionel Martin adlı girişimci, firmasına isim ararken birçok insanın ilk aklına gelen şeyi yaptı ve soyadını kullandı. Aston ismiyse, kurucunun 1913 yılındaki Aston-Clinton Tırmanma Yarışı'ndaki zaferine gönderme yapıyordu.


Audi
Amblemdeki dört yüzük araba birliği için bir araya gelip ittifak kuran dört firmayı simgeliyor. Audi ismi, firmanın eski yöneticilerinden olan mühendis August Horch tarafından verildi. Markaya kendi ismini vermeyen Horch, Latince'deki karşlığı olan Audi'yi buldu.


Bentley
Günümüzde Bentley, otomobildeki asaletin resmi timsali durumunda. Gerçekten de en ucuz Arnage'ın fiyatı, Avrupa'da bile 230 bin Euro'nun üzerinde. Walter Owen Bentley'in 1921'de ürettiği ilk dört silindirli spor otomobillerinde kullanılan amblem, ortasında B harfi bulunan bir avcı kuşun kanatlarından oluşuyordu. Kim bilir, belki de Bay Bentley, daha o zamanlarda: "sadece uçmak daha güzeldir" demek istiyordu insanlığa.


BMW
Bayern Motor Werken - Bayern Motor Sanayi
BMW'nin amblemindeki mavi beyaz renkler, Almanya'nın Bavyera eyaletinden geliyor. 1929 yılından bu yana uçak ve motoru üreten BMW, amblemdede üretime uygun lastik içinde dönen pervane figürüne yer veriyor. Daha sonra araba üretimine başlayan BMW arabalarındada aynı amblemi kullanmayı tercih etti.


Bugatti
Milanolu bir İtalyan olan Ettore Bugatti sanatçılığını arabalar üzerinde uyguladı, ileri mühendislik teknolojileri ile tasarımlarını birleştirmeyi başardı. Bugatti'nin marka ve isim hakkı 1998 yılında Wolkswagen tarafından satın alındı.


Chevrolet
Efsane Chevy logosu William C. Durant'ın kalmakta olduğu bir Fransız otelindeki duvar kağıdını gören eşi bunun Chevrolet için çok iyi bir amblemi olacağını düşündüğünü söylemesi üzerine papyon amblemi ilk olarak 1912 civarında Virgina gazetesinde bir reklamda logo olarak kullanmış.


Chrysler
Bugün Chrysler, aslında ilk günlerine dönüş yaşıyor. Çünkü 1998 yılında üst yönetim, 1924'te Walter Chrysler tarafından hazırlanan orijinal logoya dönüş yapma kararı aldı. Bu markaya sahip ilk otomobilin taşıdığı logoda kullanılan altın mühür, kaliteyi temsil ediyordu. Çevresindeki çemberler tekerlekler, Chrysler yazısının alt ve üstündeki şimşek figürleriyse hız anlamına geliyordu. 1967 yılında logo, 5 köşeli bir yıldıza (Pentastar) dönüştürüldü. Yıldızın merkezinden yayılan 5 ışın, gruba bağlı markaları (Jeep, Plymouth, Dodge ve Eagle) simgeliyordu.


Citroen
Citroeni yapan bu kişinin asıl amacı o zamanlar mercedes gibi büyük firmalara kafa tutmakmış. Mesela otomobilin 4 tekerleğinden herhangi biri çıkarılınca araba diğer 3 tekerlek üzerinde yoluna devam edebiliyormuş. Ayrıca bu arabanın muciti yaptığı arabasının maksimum hızdayken bile virajın sertliği ne olursa olsun hiçbir virajda hiçbir şekilde kesinlikle savrulmayacağını iddia ediyormuş. Ardından bu adam söylediği o maksimum hızda arabasını savuran biri olursa o kişi arabadan sağ çıktığı takdirde o kişiye bedava araba yapıp vereceğini de iddia edip herkesin dikkatini çekmeyi başarmış. Bir çok insan denemiş ama savurmayı başaramamış hiçbiri. Sonunda bu adamın oğlu denemeye karar vermiş. Oğlu da askeriyede ÇAVUŞMUŞ. Adamın oğlu denemiş ve savurmayı başarmış. Ama sonuçta savrulmanın etkisiyle can vermiş. Sonuçta oğlunun anısına oğlunun askeriyedeki rütbesinin işaretini bu arabaya logo yapmış.


Daewoo
Koreli markayı yaygın olarak Barış Manço'lu reklamlarıyla tanımıştık. Ancak fıskiyeyi andıran logonun anlamını çok az insan biliyor. 1974 yılında yaratılan bu logo, Kore dilinde "Daewoo" kelimesiyle anlatılan evrenin sonsuzluğunu simgeliyor.


Daihatsu
Logoda kullanılan uçan figür, kimilerine göre bir uzay gemisine, kimilerine göreyse mermiye benziyor. Ancak bu figür, aslında dinamik D harfinden başka bir şey değil. Marka adıysa, merkezinin bulunduğu yer olan Osaka-Dai ve Japonca'da otomobil fabrikası anlamına gelen "Hatsudoki" kelimesiyle ilintili. Japon firma, 1958 yılından bu yana Osaka'da otomobil üretimi yapıyor.


Dodge
Dodge her zaman sağlamlığı tasvir etmeye çalıştığı için koçu logo olarak seçti.


Ferrari
Kaputun üzerinde tek bir beygir olmasına rağmen, kaputun altında genellikle dev bir sürü yer alıyor. Saha kalkan at figürünü Kontes Paolina Baracca, bizzat kendi aile flamasından esinlenerek hazırlamış ve firmanın kurucusu Enzo Ferrari'ye hediye etmiş. Logonun zeminindeki sarı renk, firmanın merkezinin bulunduğu Modena şehrini temsil ediyor.


Fiat
Fabrica Italiana Automobili Del Torino
Gerçek ismi uzun olduğu için firma sahibi kısaltmayla firmanın marka amblemini oluşturdu. Basit amblem 60 yıl aradan sonra 1990 yılında defne ağacı çevreli daire içine yerleştirildi. Amblem firmanın uzun geçmişini ve spor alanındaki başarılarını simgeliyor.


Ford
Kurucusu HENRY FORD un ismidir.
Mavi plaka üzerine süslü püslü harflerle yazılı Ford, nostaljik bir geçmişi anımsatıyor. 1903 yılından bu yana kullanılan Ford ambleminde, geçici bir süre için Köln Katedrali'nin silüeti yer almış.


Honda
Honda Başlıca ürünleri otomobil, kamyon ve motorsiklet olan bir Japon otomotiv markasıdır. Honda'nın H harfi, birçok insana, özellikle de bayanlara çok insani geliyor olmalı. Çünkü kimi zaman iyice kalınlaşan bu logo, kimi zamanlarda da ciddi bir şekilde inceliyor. Küçük bir ticari olan T 360, H harfli Honda logosunu kullanan ilk araç (1963) oldu. Avrupa pazarları için üretilen Honda'larda 1996 yılından bu yana Japonya'dakinden daha büyük ve farklı bir H harfi kullanılıyor. Firmanın isim babasıysa, aynı zamanda kurucusu olan Soichiro Honda.


Hyundai
Hyundai, Güney Koreli otomobil üreticisi ve çelik sanayicisi firmadır. Kore dilinde Hyundai şimdiki zaman, asri zaman anlamındadır. Hyundai, aralarında inşaat müteahhitliği, otomobil, gemi yapımı, sigortacılık, elektronik, lojistik de bulunan pekçok alanda etkinlik göstermektedir.


Jaguar
Hızlı kedi. Güç ve zariflik. Jaguar'ın adım aldığı ileri atılan vahşi kedi formlu logosu, en trajik logolardan biri herhalde. Çünkü motor kaputunun üzerinde her an atılmaya hazırmış gibi duran minik Jaguar heykelciği, yayalarla çarpışmada yaralanma riskini artırması nedeniyle 1970'li yıllarda kaldırıldı ve yerini bir Jaguar kafasına sahip logoya bıraktı. Markanın adı da logosu da bir reklam ajansı tarafından tasarlandı. Ajansın birçok hayvan kullanarak farklı logolar hazırladığı, ancak Başkan William Lyons'un Jaguar’ı tercih ettiği rivayet ediliyor.


Kia
Kia'nın adı bile, bu Uzakdoğu ülkesinin amacını açıklamaya yetiyor. Çünkü Kia, Kore dilinde "Doğu'nun yükseliği" anlamında kullanılıyor. Firmanın kurucusu Chul Ho Kim tarafından 1952 yılında kararlaştırılan bu ismin, yavaş yavaş anlamının amacına ulaştığını söylemek yanlış olmaz. Firmanın izlediği global düşünce, marka adım çevreleyen elipsin dünyayı simgelemesiyle anlatılıyor.


Lada
Ruslar Lada'yı gerçekten çok seviyor. En azından ismini sevdikleri kesin, çünkü Rusça'da "sevgili" anlamında kullanılıyor. Marka ismi olarak ilk zamanlarda Shiguli (firma merkezinin yakınındaki küçük bir şehir) kullanılmış. Fabrika, Fiat'ın desteğiyle 1966-72 yılları arasında Moskova'nın 1000 km kadar güneydoğusunda kurulmuş. Fabrikanın Wolga Nehri'nin tam kenarında yer alması, S harfinin üzerindeki yelkeni andıran deseni açıklıyor.


Lamborghini
Bir zamanlar Bologna yakınlarında Renazzo köyünde sevimli bir çiftçi çocuğu varmış. Ferrucio Lamborghini adlı bu delikanlı, ne yazık ki çiftçilikle ilgilenmemiş, tarlada çalışmaktansa, İkinci Dünya Savaşı sırasında traktör ve klima üretmeyi tercih etmiş ve böylece çok zengin olmuş. Masal gibi gelen bu satırlar aslında gerçek. Ferrucio bir gün, mükemmel otomobili üretmeye ve bununla Ferrariler'i bile geride bırakmaya karar vermiş. Tüm bunlar 1963 yılında gerçekleşmiş ve yarattığı marka için burcu olan boğayı seçmiş.


Lancia
Direksiyon ile bir bayrak Italyan arabası Lancia'nın bütün zarifliğini ortaya çıkarıyor. Mızrak şeklindeki amblemin, firmanın kurucusu, yarışçı Vinceno Lancia'nın soyadı ile ilişkili. Italyanca Lancia'nın Türkçe karşılığı mızrak anlamına geliyor.


Lotus
Gizemli ve güzel bir çiçek olan Lotus, uzunca bir süredir güzel otomobillerin de logosu olarak kullanılıyor. Logonun üzerindeki monogramdaki harfler, firmanın kurucusu olan ve karışım "lotus çiçeğini" olarak çağırdığı rivayet edilen Anthony Colin Bruce Chapman için kullanılmış. Egzotik İngiliz markasının geçmişindeki bu hikayenin ne kadar doğru olduğu tartışılsa da, romantik olduğu kesin.


Maserati
Güzel bir topluluk: Bir ressam ve motor tasarlayıp üreten altı adam... Yani 1926'da Officine Alfieri Maserati'yi kuran Maserati Ailesi. Bologna'da kurulan firmanın logosu, ailenin sanatçı çocuğu Mario Maserati tarafından çizilmiş. Mario, Neptün'ün üç çatallı mızrağından oluşan logo için, şehrin en sevilen yerlerinden biri olan Neptün Meydanı'ndan esinlenmiş. 1940'da Lancia firması, merkezini Modena'ya taşıdı.


Mazda
Renault'a büyük benzerliği nedeniyle, açılan davayı kaybeden Japon araba üreticisi Mazda, yeni bir amblem oluşturmak zorunda kaldı. Mazda, kanatlarını açmış bir kartal figürünü amblem olarak kullanıyor.


Mercedes - Benz
Bu masalın kahramanıysa Gottlieb Daimler. Bir mucit olan Daimler'in, Mercedes Yıldızı'nı ilk kez 1873'te bir tebrik kartının üzerine çizdiği rivayet ediliyor. Gottlieb Daimler, güneşi de temsil eden bu yıldızın, kurucusu olduğu tesislerin üzerinde doğmasını ve bereket getirmesini istiyormuş. Ne yazık ki Daimler, üç kollu bu yıldız marka sembol olarak tescil edilmeden çok önce yaşama veda etmiş. Yıldızın üç kolu, denizde, karada ve havada motorizasyonu sembolize ediyor. Mercedes'in isim babasıysa 36 adet Daimler siparişi veren ve bunlara en sevdiği kızının adım koyan Emil Jellinek olmuş.


MG
Kimileri, MG Başkanı Cecil Kimber'ın marka logosundaki sekizgen için bir yemek masasından esinlendiğini iddia ediyor. Diğer bir iddia ise, Morris Garages'ın ilk üretime geçtiği Abingdon'daki eski hapishane binasının sekizgen şeklinde elması. İngiliz mizah anlayışının bir ürünü olup olmadığı bilinmese de, MG'nin ilk zamanlar sadece Londra'da faaliyet gösteren küçük bir otomobil firması olduğu kesin. MG adını taşıyan ilk seri üretim Morris, 1923 yılında bantlardan çıktı.


Mini
Mini'nin logosu da adı gibi minimalizmi temsil ediyor. Çünkü logoda sadece bir çift kanat ve marka adı bulunuyor. Logodaki minimalizminin tersine Mini markası, her zaman geçmişin ve günümüzün efsanesi oldu. Üretim rakamı milyonları bulan Mini'nin babası Sir Alexander Issigonis, Ekim 1988'de öldü. 1959 yılında geliştirilen otomobil, ilk zamanlarda Austin ya da Austin Mini adlarıyla da satıldı.


Mitsubishi
Acaba Japonlar ne demek istiyor? Özellikle de bu kelime, Mitsubishi gibi önemli bir markanın adıysa. Firmanın logosundaki üç adet paralelkenar, üç adet elması; "Mitsu" kelimesi, 3 rakamını; "Bishi" ise elması temsil ediyor. Böylece Mitsubishi, logosundaki gibi "üç elmas" anlamına geliyor ve elmaslar, firmanın izlediği üç felsefeyi temsil ediyor: Ticari sorumluluk, adalet ve ticaret yoluyla halkların uzlaşması.


Nissan
Markanın, daire içine yazılmış ismi, güneşin doğuşu ile Japon bayrağındaki beyaz zemin içindeki kırmızı noktayı simgeliyor.Amblem, dürüstlüğü ve samimiyeti sembolize ediyor.


Opel
Kurucusu “ADAM OPEL”in ismidir. Opel, önceleri sadece dikiş makinaları üretiyordu... 1899 yılında araba üretmeye başlayan Opel, ambleminde tekerlek içinde şimşeğe yer veriyor. Amblemdeki tekerlek güveni, şimşek ise hızı simgeliyor.


Peugeot
Peugeot'un asıl işi testere ve testere levhalarıydı. Bir aslan gibi "güçlü" sloganıyla satılan bu ürünlerdeki aslan amblemini Fransızlar, daha sonra ürettikleri arabalarda da kullanmaya başladı.


Porsche
Porsche amblemi, 1952 yılından bu yana Suebya milliyetçiliğini öne çıkartan simgelere yer veriyor... Amblemdeki siyah at, Almanya'nın Stuttgart şehrinin armasından. Geyik boynuzu ile kırmızı-siyah çizgiler ise almanya'nın Württemberg köyünün flamasından alıntı.


Renault
Renault baklava şeklinin bulunuşu 30'lu yıllara dayanıyor.Amblem klasik ve durgun şekli ile geleceği simgelyor. 1992 yılında küçük değişiklerle, şu an bütün Renault'larda kullanılan yeni bir tasarım yapıldı.


Rolls - Royce
Lüks marka Rolls Royce'un kaputundaki zarif şekil 1911 yılından geliyor. Şekil, tasarımcının sevgilisini temsil ediyor. Orijinal adı "Spirit of ecstasy"(yeniliğin ruhu). Şekle, halk dilinde "emily" adı verildi.


Rover
Cadde için bir gemi? Gerçekten de Rover'ın marka ambleminde bir Viking gemisi kullanılıyor. Bilindiği gibi Vikingler gezgin bir ırk ve Rover "gezgin" anlamında kullanılan bir sözcük. 1920'li yıllarda Rover müşterileri, yarım Pound ekstra bedel ödeyerek otomobillerinin ön kaputlarına bir kılıç ve kalkandan oluşan bir şilt yerleştirtiyordu. 1929 yılından bu yana İngiliz marka, logosunda bir Viking gemisi kullanıyor.


Saab
Saab'ın logosunda, bir kartal başı yer alıyor. Bu kartal, Saab'ın köklerinin de bulunduğu Güney İsveç'teki Skane kentinin eski flamasından alınmış. Saab adıysa, Svenska Aeroplan Aktie Bolaget kelimelerinin ilk harflerinden oluşturulmuş. İlk olarak uçak üretmek için kurulan firma, daha sonra Scania ile birlikte kamyon branşına da adım attı. Otomobil üretimiyse 1946'dan bugüne devam ediyor.


Seat
90'lı yılların başında VW ile birleşmesiyle Ispanyol araba yapımcısı, VW amblemin üstüne prestij, ilericilik ve dinamikliği simgeleyen büyük S harfini yerleştirdi.


Skoda
Doğu'daki Vahşi Batı... Skoda'nın logosundaki kanatlı ok figürü ile ilgili birçok efsane bulunuyor. Bunlardan birinde firmanın satış direktörü, Hindistan gezisinden yanında bir Hintli ile birlikte dönmüş. Hintli'nin başındaki süs ise, daha sonra Skoda'nın logosu haline gelmiş. Resmi açıklamaysa daha farklı: Siyah daire dünyayı, kanatlar ilerlemeyi ve ok da üretim hızını temsil ediyor. Kanadın üzerindeki delikse, bir göz olarak yorumlanıyor ve vizyon ile hassaslık anlamına geliyor.


Smart
Mercedes-Benz 1998 yılında İsviçre’li teknoloji devi SMH’yla otomobil sektöründe yeni bir çığır açtı. Swatch saatleriyle ünlü SMH’yla birlikte üretilen otomobile Smart adı verildi: Swatch, Mercedes ve Art (Sanat).


Subaru
Mercedes tek bir yıldızla yetinirken, Subaru yıldız takımına ihtiyaç duyuyor. Bu takım yıldızsa, Türkçe'de Ülker ya da Süreyya olarak bilinen bir sistem. Yunan mitolojisinde Pleone'nin kızları ve Atlas anlatılır. Hikayede Orion, güzellikleriyle ünlü bu kızlara musallat olur. Zeus da bunun üzerine kızları gökyüzünde parıldayan bir takımyıldıza (Ülker/Süreyya) dönüştürür, ilk yıllarında Subaru, avcı uçakları için motor üretiyordu, ikinci Dünya Savaşı sonrasında Japonya yenilince galip devletler, Subaru'yu 12 parçaya ayırdı ve bunlardan altısı, 1953 yılında "birleşme" anlamına gelen Subaru adı altında yeniden birleşti.


Suzuki
Suzuki amblemi,300 güzel sanatlar akademi öğrencisini katıldığı bir tasarım yarışmasıyla ortaya çıktı.Firma yetkilileri, "Uzlaştırıcı" buldukları büyük "S" harfini,yüzlerce amblem arasından seçti. Amblem, 1961 yılından bu yana Suzuki markasını temsil ediyor.


Toyota
Japon firmanınn kurucusu Kirchiro Toyota, 1937 yılında üçlü elips kombinasyonu ile güçlü markasının amblemini oluşturdu.Elipsler, araba ile müşteri rasındaki sıcaklığı, ekip ruhunu ve modernizasyonu temsil ediyor.


Volkswagen
Anlamı halkın arabasıdır. Vw amblemi Porsche mühendisi Franz Xaver tarafından bulundu. Ekim 1948 yılından bu yana markanın iki harfi Almanya'nın Wolfsburg şehrini şereflendiriyor.


Volvo
Volvo arabalarını, Isveç'in çeliğini sembolize eden daire ve ok süslüyor. Amblemin yaratıcısı, demir silahlarla donatılmış savaş tanrısı Merih'i simgelediği figürde, aynı zamanda markanın sağlamlığına işaret ediyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Mutluluğun Anahtarı