Otomobilinizin mutlaka bir öykü barındıran logoların
nasıl yaratıldığını hiç merak ettiniz mi? İşte Mercedes´ten Renault´ya
Jaguar´dan Mitsubishi´ye logoların hikâyesi...
Acura
Acura, Japon
otomobil üreticisi Honda’nın 1986 yılından bu yana sadece Amerika , Kanada ve
Hong Kong için üretilen lüks otomobiller için kullandığı bir markadır.
Alfa Romeo
Amblemin sağ
tarafı Viskonti yılanı (ejderhası) tarafindan yenilen düşmanı göstermektedir.
(Burada düşman; yenilmiş bir Müslüman "Saracen" (İngilizce de daha cok
Arap/Müslüman'ları tasvir etmekte kullanılır)). Amblemin sol tarafındaki
kırmızı haç ise, Haçlı seferine çıkanlara, baspsikopos tarafından ilahi
yardımın Hristiyan ordusuyla beraber olması için verilmiş flamanın bir
figürüdür.
Anadol
Anadol,
Türkiye'de seri olarak üretilen ilk otomobil markalarındandır. 19 Aralık
1966'da piyasaya çıkmış ve kendisini ilk Türk otomobili olarak ilân etmiştir.
Ancak ilk Türk otomobili olma durumu biraz açıklamaya muhtaçtır. Zira Anadol'dan
evvel "Nobel" diye bir küçük otomobil daha piyasaya çıktı ve bir süre
sonra bunun imalâtı durdu. Anadol adı,
açılan isim yarışması sonucunda finale kalan; Anadolu, Anadol ve Koç arasından
seçilmiştir. Logo olarak anadolunun simgesi olan geyik kullanılmıştır.
Aston Martin
Çay saati ve
James Bond gibi, bir şekilde "çok ingiliz" geliyor insanın kulağına. Lionel
Martin adlı girişimci, firmasına isim ararken birçok insanın ilk aklına gelen
şeyi yaptı ve soyadını kullandı. Aston ismiyse, kurucunun 1913 yılındaki Aston-Clinton
Tırmanma Yarışı'ndaki zaferine gönderme yapıyordu.
Audi
Amblemdeki dört
yüzük araba birliği için bir araya gelip ittifak kuran dört firmayı simgeliyor.
Audi ismi, firmanın eski yöneticilerinden olan mühendis August Horch tarafından
verildi. Markaya kendi ismini vermeyen Horch, Latince'deki karşlığı olan
Audi'yi buldu.
Bentley
Günümüzde Bentley,
otomobildeki asaletin resmi timsali durumunda. Gerçekten de en ucuz Arnage'ın
fiyatı, Avrupa'da bile 230 bin Euro'nun üzerinde. Walter Owen Bentley'in
1921'de ürettiği ilk dört silindirli spor otomobillerinde kullanılan amblem,
ortasında B harfi bulunan bir avcı kuşun kanatlarından oluşuyordu. Kim bilir,
belki de Bay Bentley, daha o zamanlarda: "sadece uçmak daha güzeldir"
demek istiyordu insanlığa.
BMW
Bayern Motor Werken - Bayern
Motor Sanayi
BMW'nin amblemindeki mavi
beyaz renkler, Almanya'nın Bavyera eyaletinden geliyor. 1929 yılından bu yana
uçak ve motoru üreten BMW, amblemdede üretime uygun lastik içinde dönen pervane
figürüne yer veriyor. Daha sonra araba üretimine başlayan BMW arabalarındada
aynı amblemi kullanmayı tercih etti.
Bugatti
Milanolu bir
İtalyan olan Ettore Bugatti sanatçılığını arabalar üzerinde uyguladı, ileri
mühendislik teknolojileri ile tasarımlarını birleştirmeyi başardı. Bugatti'nin
marka ve isim hakkı 1998 yılında Wolkswagen tarafından satın alındı.
Chevrolet
Efsane Chevy
logosu William C. Durant'ın kalmakta olduğu bir Fransız otelindeki duvar
kağıdını gören eşi bunun Chevrolet için çok iyi bir amblemi olacağını
düşündüğünü söylemesi üzerine papyon amblemi ilk olarak 1912 civarında Virgina
gazetesinde bir reklamda logo olarak kullanmış.
Chrysler
Bugün Chrysler,
aslında ilk günlerine dönüş yaşıyor. Çünkü 1998 yılında üst yönetim, 1924'te Walter
Chrysler tarafından hazırlanan orijinal logoya dönüş yapma kararı aldı. Bu
markaya sahip ilk otomobilin taşıdığı logoda kullanılan altın mühür, kaliteyi
temsil ediyordu. Çevresindeki çemberler tekerlekler, Chrysler yazısının alt ve
üstündeki şimşek figürleriyse hız anlamına geliyordu. 1967 yılında logo, 5
köşeli bir yıldıza (Pentastar) dönüştürüldü. Yıldızın merkezinden yayılan 5
ışın, gruba bağlı markaları (Jeep, Plymouth, Dodge ve Eagle) simgeliyordu.
Citroen
Citroeni yapan
bu kişinin asıl amacı o zamanlar mercedes gibi büyük firmalara kafa tutmakmış.
Mesela otomobilin 4 tekerleğinden herhangi biri çıkarılınca araba diğer 3
tekerlek üzerinde yoluna devam edebiliyormuş. Ayrıca bu arabanın muciti yaptığı
arabasının maksimum hızdayken bile virajın sertliği ne olursa olsun hiçbir
virajda hiçbir şekilde kesinlikle savrulmayacağını iddia ediyormuş. Ardından bu
adam söylediği o maksimum hızda arabasını savuran biri olursa o kişi arabadan
sağ çıktığı takdirde o kişiye bedava araba yapıp vereceğini de iddia edip
herkesin dikkatini çekmeyi başarmış. Bir çok insan denemiş ama savurmayı
başaramamış hiçbiri. Sonunda bu adamın oğlu denemeye karar vermiş. Oğlu da
askeriyede ÇAVUŞMUŞ. Adamın oğlu denemiş ve savurmayı başarmış. Ama sonuçta
savrulmanın etkisiyle can vermiş. Sonuçta oğlunun anısına oğlunun askeriyedeki
rütbesinin işaretini bu arabaya logo yapmış.
Daewoo
Koreli markayı
yaygın olarak Barış Manço'lu reklamlarıyla tanımıştık. Ancak fıskiyeyi andıran logonun
anlamını çok az insan biliyor. 1974 yılında yaratılan bu logo, Kore dilinde
"Daewoo" kelimesiyle anlatılan evrenin sonsuzluğunu simgeliyor.
Daihatsu
Logoda
kullanılan uçan figür, kimilerine göre bir uzay gemisine, kimilerine göreyse
mermiye benziyor. Ancak bu figür, aslında dinamik D harfinden başka bir şey
değil. Marka adıysa, merkezinin bulunduğu yer olan Osaka-Dai ve Japonca'da
otomobil fabrikası anlamına gelen "Hatsudoki" kelimesiyle ilintili.
Japon firma, 1958 yılından bu yana Osaka'da otomobil üretimi yapıyor.
Dodge
Dodge her zaman sağlamlığı
tasvir etmeye çalıştığı için koçu logo olarak seçti.
Ferrari
Kaputun üzerinde
tek bir beygir olmasına rağmen, kaputun altında genellikle dev bir sürü yer
alıyor. Saha kalkan at figürünü Kontes Paolina Baracca, bizzat kendi aile
flamasından esinlenerek hazırlamış ve firmanın kurucusu Enzo Ferrari'ye hediye
etmiş. Logonun zeminindeki sarı renk, firmanın merkezinin bulunduğu Modena
şehrini temsil ediyor.
Fiat
Fabrica Italiana
Automobili Del Torino
Gerçek ismi uzun
olduğu için firma sahibi kısaltmayla firmanın marka amblemini oluşturdu. Basit
amblem 60 yıl aradan sonra 1990 yılında defne ağacı çevreli daire içine
yerleştirildi. Amblem firmanın uzun geçmişini ve spor alanındaki başarılarını
simgeliyor.
Ford
Kurucusu HENRY
FORD un ismidir.
Mavi plaka üzerine süslü püslü harflerle yazılı Ford, nostaljik bir geçmişi anımsatıyor. 1903 yılından bu yana kullanılan Ford ambleminde, geçici bir süre için Köln Katedrali'nin silüeti yer almış.
Mavi plaka üzerine süslü püslü harflerle yazılı Ford, nostaljik bir geçmişi anımsatıyor. 1903 yılından bu yana kullanılan Ford ambleminde, geçici bir süre için Köln Katedrali'nin silüeti yer almış.
Honda
Honda Başlıca
ürünleri otomobil, kamyon ve motorsiklet olan bir Japon otomotiv markasıdır.
Honda'nın H harfi, birçok insana, özellikle de bayanlara çok insani geliyor
olmalı. Çünkü kimi zaman iyice kalınlaşan bu logo, kimi zamanlarda da ciddi bir
şekilde inceliyor. Küçük bir ticari olan T 360, H harfli Honda logosunu
kullanan ilk araç (1963) oldu. Avrupa pazarları için üretilen Honda'larda 1996
yılından bu yana Japonya'dakinden daha büyük ve farklı bir H harfi
kullanılıyor. Firmanın isim babasıysa, aynı zamanda kurucusu olan Soichiro
Honda.
Hyundai
Hyundai, Güney
Koreli otomobil üreticisi ve çelik sanayicisi firmadır. Kore dilinde Hyundai
şimdiki zaman, asri zaman anlamındadır. Hyundai, aralarında inşaat müteahhitliği,
otomobil, gemi yapımı, sigortacılık, elektronik, lojistik de bulunan pekçok
alanda etkinlik göstermektedir.
Jaguar
Hızlı kedi. Güç
ve zariflik. Jaguar'ın adım aldığı ileri atılan vahşi kedi formlu logosu, en
trajik logolardan biri herhalde. Çünkü motor kaputunun üzerinde her an atılmaya
hazırmış gibi duran minik Jaguar heykelciği, yayalarla çarpışmada yaralanma
riskini artırması nedeniyle 1970'li yıllarda kaldırıldı ve yerini bir Jaguar
kafasına sahip logoya bıraktı. Markanın adı da logosu da bir reklam ajansı
tarafından tasarlandı. Ajansın birçok hayvan kullanarak farklı logolar
hazırladığı, ancak Başkan William Lyons'un Jaguar’ı tercih ettiği rivayet
ediliyor.
Kia
Kia'nın adı
bile, bu Uzakdoğu ülkesinin amacını açıklamaya yetiyor. Çünkü Kia, Kore dilinde
"Doğu'nun yükseliği" anlamında kullanılıyor. Firmanın kurucusu Chul Ho
Kim tarafından 1952 yılında kararlaştırılan bu ismin, yavaş yavaş anlamının
amacına ulaştığını söylemek yanlış olmaz. Firmanın izlediği global düşünce,
marka adım çevreleyen elipsin dünyayı simgelemesiyle anlatılıyor.
Lada
Ruslar Lada'yı
gerçekten çok seviyor. En azından ismini sevdikleri kesin, çünkü Rusça'da
"sevgili" anlamında kullanılıyor. Marka ismi olarak ilk zamanlarda Shiguli
(firma merkezinin yakınındaki küçük bir şehir) kullanılmış. Fabrika, Fiat'ın
desteğiyle 1966-72 yılları arasında Moskova'nın 1000 km kadar güneydoğusunda
kurulmuş. Fabrikanın Wolga Nehri'nin tam kenarında yer alması, S harfinin
üzerindeki yelkeni andıran deseni açıklıyor.
Lamborghini
Bir zamanlar
Bologna yakınlarında Renazzo köyünde sevimli bir çiftçi çocuğu varmış. Ferrucio
Lamborghini adlı bu delikanlı, ne yazık ki çiftçilikle ilgilenmemiş, tarlada
çalışmaktansa, İkinci Dünya Savaşı sırasında traktör ve klima üretmeyi tercih
etmiş ve böylece çok zengin olmuş. Masal gibi gelen bu satırlar aslında gerçek.
Ferrucio bir gün, mükemmel otomobili üretmeye ve bununla Ferrariler'i bile
geride bırakmaya karar vermiş. Tüm bunlar 1963 yılında gerçekleşmiş ve yarattığı
marka için burcu olan boğayı seçmiş.
Lancia
Direksiyon ile
bir bayrak Italyan arabası Lancia'nın bütün zarifliğini ortaya çıkarıyor.
Mızrak şeklindeki amblemin, firmanın kurucusu, yarışçı Vinceno Lancia'nın
soyadı ile ilişkili. Italyanca Lancia'nın Türkçe karşılığı mızrak anlamına
geliyor.
Lotus
Gizemli ve güzel
bir çiçek olan Lotus, uzunca bir süredir güzel otomobillerin de logosu olarak
kullanılıyor. Logonun üzerindeki monogramdaki harfler, firmanın kurucusu olan
ve karışım "lotus çiçeğini" olarak çağırdığı rivayet edilen Anthony Colin
Bruce Chapman için kullanılmış. Egzotik İngiliz markasının geçmişindeki bu hikayenin
ne kadar doğru olduğu tartışılsa da, romantik olduğu kesin.
Maserati
Güzel bir
topluluk: Bir ressam ve motor tasarlayıp üreten altı adam... Yani 1926'da Officine
Alfieri Maserati'yi kuran Maserati Ailesi. Bologna'da kurulan firmanın logosu,
ailenin sanatçı çocuğu Mario Maserati tarafından çizilmiş. Mario, Neptün'ün üç
çatallı mızrağından oluşan logo için, şehrin en sevilen yerlerinden biri olan
Neptün Meydanı'ndan esinlenmiş. 1940'da Lancia firması, merkezini Modena'ya
taşıdı.
Mazda
Renault'a büyük
benzerliği nedeniyle, açılan davayı kaybeden Japon araba üreticisi Mazda, yeni
bir amblem oluşturmak zorunda kaldı. Mazda, kanatlarını açmış bir kartal
figürünü amblem olarak kullanıyor.
Mercedes - Benz
Bu masalın
kahramanıysa Gottlieb Daimler. Bir mucit olan Daimler'in, Mercedes Yıldızı'nı
ilk kez 1873'te bir tebrik kartının üzerine çizdiği rivayet ediliyor. Gottlieb
Daimler, güneşi de temsil eden bu yıldızın, kurucusu olduğu tesislerin üzerinde
doğmasını ve bereket getirmesini istiyormuş. Ne yazık ki Daimler, üç kollu bu
yıldız marka sembol olarak tescil edilmeden çok önce yaşama veda etmiş.
Yıldızın üç kolu, denizde, karada ve havada motorizasyonu sembolize ediyor.
Mercedes'in isim babasıysa 36 adet Daimler siparişi veren ve bunlara en sevdiği
kızının adım koyan Emil Jellinek olmuş.
MG
Kimileri, MG
Başkanı Cecil Kimber'ın marka logosundaki sekizgen için bir yemek masasından
esinlendiğini iddia ediyor. Diğer bir iddia ise, Morris Garages'ın ilk üretime
geçtiği Abingdon'daki eski hapishane binasının sekizgen şeklinde elması.
İngiliz mizah anlayışının bir ürünü olup olmadığı bilinmese de, MG'nin ilk
zamanlar sadece Londra'da faaliyet gösteren küçük bir otomobil firması olduğu
kesin. MG adını taşıyan ilk seri üretim Morris, 1923 yılında bantlardan çıktı.
Mini
Mini'nin logosu
da adı gibi minimalizmi temsil ediyor. Çünkü logoda sadece bir çift kanat ve
marka adı bulunuyor. Logodaki minimalizminin tersine Mini markası, her zaman
geçmişin ve günümüzün efsanesi oldu. Üretim rakamı milyonları bulan Mini'nin
babası Sir Alexander Issigonis, Ekim 1988'de öldü. 1959 yılında geliştirilen
otomobil, ilk zamanlarda Austin ya da Austin Mini adlarıyla da satıldı.
Mitsubishi
Acaba Japonlar
ne demek istiyor? Özellikle de bu kelime, Mitsubishi gibi önemli bir markanın
adıysa. Firmanın logosundaki üç adet paralelkenar, üç adet elması; "Mitsu"
kelimesi, 3 rakamını; "Bishi" ise elması temsil ediyor. Böylece
Mitsubishi, logosundaki gibi "üç elmas" anlamına geliyor ve elmaslar,
firmanın izlediği üç felsefeyi temsil ediyor: Ticari sorumluluk, adalet ve
ticaret yoluyla halkların uzlaşması.
Nissan
Markanın, daire
içine yazılmış ismi, güneşin doğuşu ile Japon bayrağındaki beyaz zemin içindeki
kırmızı noktayı simgeliyor.Amblem, dürüstlüğü ve samimiyeti sembolize ediyor.
Opel
Kurucusu “ADAM OPEL”in
ismidir. Opel, önceleri sadece dikiş makinaları üretiyordu... 1899 yılında
araba üretmeye başlayan Opel, ambleminde tekerlek içinde şimşeğe yer veriyor.
Amblemdeki tekerlek güveni, şimşek ise hızı simgeliyor.
Peugeot
Peugeot'un asıl
işi testere ve testere levhalarıydı. Bir aslan gibi "güçlü"
sloganıyla satılan bu ürünlerdeki aslan amblemini Fransızlar, daha sonra
ürettikleri arabalarda da kullanmaya başladı.
Porsche
Porsche amblemi,
1952 yılından bu yana Suebya milliyetçiliğini öne çıkartan simgelere yer
veriyor... Amblemdeki siyah at, Almanya'nın Stuttgart şehrinin armasından.
Geyik boynuzu ile kırmızı-siyah çizgiler ise almanya'nın Württemberg köyünün
flamasından alıntı.
Renault
Renault baklava
şeklinin bulunuşu 30'lu yıllara dayanıyor.Amblem klasik ve durgun şekli ile
geleceği simgelyor. 1992 yılında küçük değişiklerle, şu an bütün Renault'larda
kullanılan yeni bir tasarım yapıldı.
Rolls - Royce
Lüks marka Rolls
Royce'un kaputundaki zarif şekil 1911 yılından geliyor. Şekil, tasarımcının
sevgilisini temsil ediyor. Orijinal adı "Spirit of ecstasy"(yeniliğin
ruhu). Şekle, halk dilinde "emily" adı verildi.
Rover
Cadde için bir
gemi? Gerçekten de Rover'ın marka ambleminde bir Viking gemisi kullanılıyor. Bilindiği
gibi Vikingler gezgin bir ırk ve Rover "gezgin" anlamında kullanılan
bir sözcük. 1920'li yıllarda Rover müşterileri, yarım Pound ekstra bedel
ödeyerek otomobillerinin ön kaputlarına bir kılıç ve kalkandan oluşan bir şilt
yerleştirtiyordu. 1929 yılından bu yana İngiliz marka, logosunda bir Viking
gemisi kullanıyor.
Saab
Saab'ın
logosunda, bir kartal başı yer alıyor. Bu kartal, Saab'ın köklerinin de
bulunduğu Güney İsveç'teki Skane kentinin eski flamasından alınmış. Saab
adıysa, Svenska Aeroplan Aktie Bolaget kelimelerinin ilk harflerinden
oluşturulmuş. İlk olarak uçak üretmek için kurulan firma, daha sonra Scania ile
birlikte kamyon branşına da adım attı. Otomobil üretimiyse 1946'dan bugüne
devam ediyor.
Seat
90'lı yılların
başında VW ile birleşmesiyle Ispanyol araba yapımcısı, VW amblemin üstüne prestij,
ilericilik ve dinamikliği simgeleyen büyük S harfini yerleştirdi.
Skoda
Doğu'daki Vahşi
Batı... Skoda'nın logosundaki kanatlı ok figürü ile ilgili birçok efsane
bulunuyor. Bunlardan birinde firmanın satış direktörü, Hindistan gezisinden
yanında bir Hintli ile birlikte dönmüş. Hintli'nin başındaki süs ise, daha
sonra Skoda'nın logosu haline gelmiş. Resmi açıklamaysa daha farklı: Siyah
daire dünyayı, kanatlar ilerlemeyi ve ok da üretim hızını temsil ediyor.
Kanadın üzerindeki delikse, bir göz olarak yorumlanıyor ve vizyon ile hassaslık
anlamına geliyor.
Smart
Mercedes-Benz
1998 yılında İsviçre’li teknoloji devi SMH’yla otomobil sektöründe yeni bir
çığır açtı. Swatch saatleriyle ünlü SMH’yla birlikte üretilen otomobile Smart
adı verildi: Swatch, Mercedes ve Art (Sanat).
Subaru
Mercedes tek bir
yıldızla yetinirken, Subaru yıldız takımına ihtiyaç duyuyor. Bu takım yıldızsa,
Türkçe'de Ülker ya da Süreyya olarak bilinen bir sistem. Yunan mitolojisinde Pleone'nin
kızları ve Atlas anlatılır. Hikayede Orion, güzellikleriyle ünlü bu kızlara
musallat olur. Zeus da bunun üzerine kızları gökyüzünde parıldayan bir
takımyıldıza (Ülker/Süreyya) dönüştürür, ilk yıllarında Subaru, avcı uçakları
için motor üretiyordu, ikinci Dünya Savaşı sonrasında Japonya yenilince galip
devletler, Subaru'yu 12 parçaya ayırdı ve bunlardan altısı, 1953 yılında
"birleşme" anlamına gelen Subaru adı altında yeniden birleşti.
Suzuki
Suzuki
amblemi,300 güzel sanatlar akademi öğrencisini katıldığı bir tasarım
yarışmasıyla ortaya çıktı.Firma yetkilileri, "Uzlaştırıcı" buldukları
büyük "S" harfini,yüzlerce amblem arasından seçti. Amblem, 1961
yılından bu yana Suzuki markasını temsil ediyor.
Toyota
Japon firmanınn
kurucusu Kirchiro Toyota, 1937 yılında üçlü elips kombinasyonu ile güçlü
markasının amblemini oluşturdu.Elipsler, araba ile müşteri rasındaki sıcaklığı,
ekip ruhunu ve modernizasyonu temsil ediyor.
Volkswagen
Anlamı halkın
arabasıdır. Vw amblemi Porsche mühendisi Franz Xaver tarafından bulundu. Ekim
1948 yılından bu yana markanın iki harfi Almanya'nın Wolfsburg şehrini
şereflendiriyor.
Volvo
Volvo arabalarını, Isveç'in
çeliğini sembolize eden daire ve ok süslüyor. Amblemin yaratıcısı, demir
silahlarla donatılmış savaş tanrısı Merih'i simgelediği figürde, aynı zamanda
markanın sağlamlığına işaret ediyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder